Jak wypromować blog kulinarny?

  

Artykuł opublikowany przez Przyprawiony, czytano 3686 razy


Jak wypromować blog?

Jeśli masz już swojego bloga kulinarnego, w którym publikujesz przepisy, ale masz wrażenie, że Twój blog tonie w morzu innych blogów o tej samej lub podobnej tematyce, masz do dyspozycji kilka metod promocji, dzięki których Twój blog zdobędzie większą liczbę odwiedzających.

1. Agregatory przepisów

W Internecie jest kilka znaczących agregatorów przepisów kulinarnych od takich, które pobierają i publikują przepisy kulinarne automatycznie po takie, w których to użytkownik sam decyduje o tym jakie przepisy dodaje. Zaletą takich serwisów jest to, że użytkownik szukając ciekawego przepisu na konkretne danie, może w jednym miejscu przejrzeć większą liczbę przepisów niż jakby miał to robić za pomocą wyszukiwarki internetowej i odwiedzać kolejne strony z wyników zwróconych przez wyszukiwarkę.

Dodatkowo większość agregatorów kulinarnych dostarcza informację o popularności przepisów np. liczbę wyświetleń oraz kliknięć w dany przepis, a także informację o tym ilu użytkowników dodało wybrany przepis do ulubionych. Komentarze pod przepisami i ich oceny dodatkowo pomagają użytkownikowi w podjęciu decyzji, który przepis kulinarny będzie dla niego najlepszy, a danie wykonane na jego podstawie wyjdzie wyśmienicie i zadowoli każdy gust. Niemal każdy szanujący się agregator kulinarny powinien udostępniać użytkownikowi możliwość filtracji i sortowania wyników, co znacząco przyspiesza wybranie konkretnego przepisu spośród dużej puli wyników, np. sortowanie po popularności umożliwia dostęp do przepisów najbardziej rekomendowanych przez społeczność.

Z perspektywy blogera, który chce zdobyć jak największa liczbę fanów, dodanie bloga kulinarnego do takiego agregatora jest dobrą decyzją. Dzięki takiemu zabiegowi publikowane przepisy dotrą do większej liczby odbiorców, a dzięki statystykom w łatwy sposób można na bieżąco analizować, które przepisy kulinarne zdobywają największą popularność wśród użytkowników. Nie zapominajmy o tym, że każdy link do Twojego bloga z innego serwisu wpływa na jego pozycję w wynikach zwracanych przez wyszukiwarki internetowe tj. Google.

2. Media społecznościowe a profil oficjalny

Obecnie ogromna liczba ludzi spędza spory procent swojego wolnego czasu na serwisach społecznościowych, tj Facebook. Poza przeglądaniem wpisów pojawiających się na Wall'u dotyczących zmian statusów i publikowanych przez znajomych zdjęć, typowy użytkownik ma dostęp do tego co jego znajomi udostępniają, czytają czy oglądają.

Prowadzenie oficjalnego profilu na facebooku związanego z blogiem kulinarnym, który prowadzisz może znacząco przyczynić się do wzrostu popularności i zwiększenia ruchu na stronie. Wszystko zależy od publikowanych treści, zdjęć i filmów video, jeśli np. jest to video blog z filmami pokazującymi jak konkretne danie przygotować. Za każdym razem gdy ktoś z naszych fanów udostępni lub polubi nasz fanpage lub opublikowany przez Ciebie post, jego znajomi widzą tą aktywność na swoich wall'ach i mogą odpowiednio na nią zareagować w zależności od chęci, czasu i tego czy treść jest związana z ich zainteresowaniami lub poprostu ich zaciekawi. Od tego jak ciekawe i atrakcyjne treści będziesz publikować zależy reakacja użytkowników. Czym większą wagę będziesz przykładać do jakości publikowanych wpisów, stosując się do zasady dokonywania publikacji systematycznie (częściej niż raz w tygodniu), tym większa szansa na poszerzenie grona swoich fanów oraz zwiększenie popularności bloga.

Promocja bloga w mediach społecznościowych

Ważne jest także, aby zachęcać ludzi do dyskusji, aby nie czuli się jedynie biernymi odbiorcami informacji, ale mogli wchodzić w interakcję z Tobą i Twoim blogiem. Dzięki takiej interakcji możesz dowiedzieć się czy publikowane przez Ciebie treści w pełni zaspokajają apetyt Twoich czytelników, czy jednak warto coś w nich poprawić lub rozszerzyć o inne aspekty związane z tematyką kulinarną.

Przy każdym publikowanym przez Ciebie przepisie kulinarnym użytkownicy powinni mieć możliwość udostępnienia go. Nie mówię tu jedynie o użytkownikach popularnego Facebooka, ale także Google+ czy Twitter.

Portal społecznościowyLiczba aktywnych użytkowników
Facebook1 bilion
Google+540 milion
Twitter240 milion
Instagram200 milion

 

Nie musisz ograniczać się jedynie do posiadania profilu oficjalnego jedynie na Facebook'u. Oprócz konta na Facebook'u możesz stworzyć konta na serwisach tj. Google+, czy Twitter. Wiele znanych marek tak robi, dzięki czemu każdy z użytkowników tych portali może w łatwy sposób ich wyszukać i np. polubić.

Pamiętaj, aby wypełnić jak najwięcej informacji i dodać zdjęcia. Badania pokazują, że profile oficjalne z większą ilością informacji mają większą szansę na sukces niż profile, w których uzupełniono tylko minimum danych.

Aby zdobyć pierwszych fanów, możesz zaprosić do polubienia strony ludzi ze swojego prywatnego profilu należących do grona twoich znajomych, rodziny, czy kolegów z pracy. Każdy profil oficjalny wygląda lepiej, gdy ma kilku fanów niż jak nie ma żadnego.

Niech Twoje profile oficjalne nie święcą pustkami. Publikuj na nich to, co wydarzyło się nowego na Twoim blogu lub artykuły, posty i zdjęcia innych osób, które w danej chwili Cię zainspirowany. Jednak pamiętając o tym, że treści te powinny być powiązane z tematyką, o której piszesz na swoim blogu.

3. Udzielaj się w społeczności gdzie Twoi docelowi użytkownicy już się spotykają

Kolejną metodą na zyskanie nowych użytkowników i zwiększenie swojej popularności są strony internetowe, blogi i fora dyskusyjne, gdzie użytkownicy zainteresowani tematyką, o której piszesz, najczęściej się udzielają. Jeśli wyniki zwracane przez Google nie są dla Ciebie wystarczające, możesz skorzystać z narzędzia udostępnianego przez Google, Planer kampanii displayowych (Display Planner).

Po wpisaniu żądanego słowa lub słów kluczowych narzędzie zwróci strony o największej popularności pasujące do wybranej tematyki.

Google Planner

Fora dyskusyjne

Jest wiele serwisów, na których bardzo często publikowane są posty, gdzie poszukuje się sprawdzonego przepisu na konkretne danie lub innych porad dotyczących gotowania.

Trzeba pamiętać o tym, aby nie wciskać na siłę linku do promowanego bloga w każdym temacie związanych z gotowaniem. Takie zabiegi mogą rozdrażnić zarówno użytkowników forum, jak i moderatora, który może odwdzięczyć się usunięciem linku do naszego bloga, a nawet zablokowaniem lub usunięciem konta.

Warto poza czerpaniem korzyści z promowania bloga na takim forum, dać w zamian wartościowy kontent, w postaci pomocnych postów na pojawiające się pytania. Prowadząc własnego bloga kulinarnego, na pewno masz wystarczającą wiedzę dotyczącą gotowania, aby znacząco pomóc takiej społeczności w znalezieniu rozwiązania na nurtujące je pytania. Użytkownicy docenią twój merytoryczny wkład, dzięki czemu chętniej będą zaglądać na Twojego bloga w poszukiwaniu kolejnej dawki wiedzy.

Oprócz dodawania linków w treści publikowanych postów możesz również odpowiednio zmodyfikować stopkę, umieszczając tam linka do swojego bloga, która będzie publikowana z każdym Twoim postem.

Blogi kulinarne

Komentując wpisy kolegów po fachu, prowadzących blogi o tej samej lub podobnej tematyce możesz pozyskać nowych odwiedzających i zwiększyć swój autorytet. Oczywiście tak samo, jak w odniesieniu do forów dyskusyjnych takie komentarze nie mogą być nachalną reklamą, która nie wnosi niczego poza linkiem do promowanej strony.

Link do Twojego bloga nie musi być umieszczony jedynie w treści komentarza. Jeśli system to umożliwia, możesz odpowiednio edytować profil, którym będziesz się posługiwać podczas komentowania postów innych blogerów, umieszczając tam link do swojego bloga kulinarnego. Większość systemów do prowadzenia blogów publikuje taki link wraz z Twoim komentarzem np. popularny blogspot.com umieszcza link do strony lub bloga wraz z pseudonimem autora, który wyświetla się przy komentarzu.

 

Wpisy gościnne

Oprócz publikowania wpisów na swoim blogu możesz od czasu do czasu pokusić się o napisanie postu gościnnego na innym blogu powiązanym tematycznie. Oczywiście nic za darmo, za taki wpis możesz a nawet powinieneś wynegocjować wzmiankę o tym kto jest autorem danego wpisu oraz np. dwa linki do swojego bloga. Dzięki takim zabiegom jeśli napisany przez Ciebie artykuł będzie dobry, zdobywasz autorytet oraz linki zwrotne do swojego bloga z zewnętrznych stron, nie wspominając o tym, że jeśli czytelnikowi spodoba się Twój wpis to zapewne zajrzy na Twojego bloga w poszukiwaniu więcej.

W Internecie można znaleźć wiele serwisów z artykułami do przedruku tj. artelis.pl, w których wystarczy założyć darmowe konto, napisać artykuł o tematyce powiązanej z tematyką naszego bloga i opublikować. Zanim artykuł pojawi się w serwisie zostanie przejrzany i zaakceptowany przez moderatora. Serwis zyskuje wartościową treść a Ty jako właściciel bloga link zwrotny do swojego strony, który umieszczony jest w sąsiedztwie tekstu o zbliżonej tematyce. Dodatkowo artykuły publikowane w takich serwisach, jeśli będą wartościowe, będą powielane na innych stronach (przedrukowywane). Dzięki czemu za każdym razem zyskujesz dodatkowy link do swojego bloga.

4. Zaprzyjaźnij się z SEO

Dostosowując blog pod SEO (ang. Search Engine Optimization) możesz znacząco zwiększyć ruch z wyszukiwarek internetowych. Brak lub źle skomponowane tytuły oraz opisy stron mogą wpłynąć na to, że po wpisaniu szukanego słowa w wyszukiwarkę nikt nie będzie chciał klikać w linki prowadzące do twojej strony. Chaotyczne lub nic nieznaczące opisy nie będą wyglądać zachęcająco, a tak może prezentować się blog w wynikach wyszukiwarki, jeśli pozostawimy wybór o tym, co wyświetlić samej wyszukiwarce.

Wiele platform służących do prowadzenia własnego blog lub strony internetowej tj. Wordpress, Drupal czy Joomla udostępnia łatwe w obsłudze narzędzia umożliwiające edycję elementów strony, które mogą znacząco wpłynąć na SEO tj. title, description, structured data.

5. Zainstaluj Google Analytics

Aby na bieżąco sprawdzać, które z Twoich działań promocyjnych przynoszą twojemu blogowi i Tobie największe korzyści, zainstaluj darmowe narzędzie Google Analytics. Dzięki temu narzędziu możesz sprawdzać, które linki odsyłające do twojego bloga są najskuteczniejsze (czy to wpisy na portalach społecznościowych, wpisy gościnne, posty na forach lub innych blogach).

Dodatkowo możesz obserwować, czy użytkownicy odwiedzili więcej niż jedną stronę, ile czasu spędzili na Twojej stronie oraz jakie przeglądarki i urządzenia używali. Google Analytics dostarcza wiele danych dotyczących statystyk na Twojej stronie, jednak to z których będziesz korzystać należy wyłącznie do Ciebie. Możesz ograniczyć się jedynie do potrzebnego minimum.

Google Analytics

Możesz skorzystać z każdej z metod promocji lub tylko z wybranych, decyzja należy do Ciebie. Aczkolwiek połączenie tych działań razem da najlepszy efekt i znacząco wpłynie na zwiększenie ruchu na Twoim blogu, co z czasem może się przełożyć na możliwości zarabiania na własnym blogu i publikowanych wpisach. Jest wielu blogerów, którzy zarabiają na własnych blogach na tyle dużo, że jest to ich jedyna działalność zarobkowa i tego Tobie życzę.